Amazons lancering i Norden fra et Consumer Brand-perspektiv
Fra et Consumer Brand-perspektiv bliver ændringen to-delt. Dertil giver lanceringen en god grund til, at de nordiske brands prioriterer at tilslutte sig til platformen. Når det først er gjort i det første marked, vil de næste være lettere, og det åbner store eksportmuligheder over hele verden. Antallet af Amazons aktive handlende er anslået til at være omkring 400.000.000 personer på tværs af alle kontinenter verden over, og det har aldrig været nemmere at udvide til nye markeder.
Dette skaber også en trussel for brands. Der er allerede 5 millioner erfarne sælgere hos Amazon, og det bliver nemt for dem at udvide til de nordiske markeder. I praksis betyder det, at de nordiske brands, der har været vant til et relativt afslappet konkurrenceniveau, for første gang vil stå over for tårnhøjt konkurrenceniveau. Antallet af konkurrenter vil eksplodere fra få dusin til tusinder.
Amazon-platformen er som intet Norden før har set. Det er et hårdt og kompliceret miljø, og det tager et år at lære at få tingene til at spille, og det bør ikke sammenlignes med Google eller Facebook, da Amazon er interesseret i at yde god service forbeholdt kunderne, snarere end selve brandet.
Tjekliste for brands, der er bekymrede for Amazon-platformen
Gå til Amazon.de og søg efter dine produkter, dine konkurrenter og din kategori - Dette vil fortælle dig om landskabet, hvor du vil snart kommer til at konkurrere. Besvar derefter disse spørgsmål:
- Findes dine produkter der allerede?
- Antallet af konkurrenter, er det højere end i din nuværende kanal?
- Prissætning - er det lavere end i din nuværende prissætning?
Hvis du har svaret ja en gang eller mere, bør du virkelig begynde at forberede dig på at finde måder at konkurrere på, når disse produkter lanceres på de nordiske markeder, fordi de vil begynde at fortære af dine salg samt omsætning.
Bliv ved med at grave dig igennem platformen, og vær opmærksom på følgende detaljer:
- Hvor mange sælgere udbyder de populære produkter i din kategori?
- Har de konkurrerende produkter en butik eller brand indhold på produktsiden?
- Kan du se de samme sponsorerede produkter på den første og anden side, når du søger?
Sådan en gennemgang viser dig konkurrencesituationen på platformen. Flere sælgere af et individuelt produkt vil typisk presse prisen ned, og butikker eller et brands’ produkter afslører, om brandet tager Amazon alvorligt. Et stort antal forskellige aktive reklamer indikerer et hårdt konkurrencepræget miljø.
Så du teksten "PRIME" ved siden af mange produkter, når du foretog søgninger?
- Hvis du gjorde, betyder det, at disse produkter leveres til kunden af Amazon, og det indsnævrer dine muligheder på Amazon-platformen.
- Hvis størstedelen af produkterne i din kategori bærer "PRIME"-mærkatet, betyder det, at de nordiske forbrugere også snart vil kunne modtage produktet inden for en eller to dage, når de har bestilt det. Tjek, om din egen e-handelshjemmeside er i stand til at matche det.
Dette bliver dit fremtidige konkurrencelandskab. Hvis det adskiller sig væsentligt fra, hvad du oplever i øjeblikket, ville det være fornuftigt at opsøge assistance.