Amazons lancering i Norden fra detailhandlere og e-tailers perspektiv

Der er ingen tvivl om det; Amazon’s lancering i Norden udgør en enorm trussel for alle nordiske detailhandlere og e-tailers. Amazon er et selskab med ubegrænsede ressourcer, og selskabet har forbedret sin tilgang i over 25 år. Det er en toptunet maskine.

Det første gode råd er at undgå at konkurrere imod Amazons styrker. Du kan ikke slå Amazon på virksomhedens hjemmebane. Amazons opskrift på succes er relativt enkel:

  1. Et ekstremt bredt udvalg
  2. Konkurrencedygtige priser
  3. Pålidelig og hurtig logistik

Hvis din succes er baseret på et eller flere af disse områder, så vær parat til at skifte kurs. Når Amazon Nordics er i fuld drift, bliver de ekstremt stærke på disse områder.

Den gode nyhed er, at Amazon ikke vil vinde i nogen kategori fra den ene dag til den anden, men der er ingen tid at spilde. En fornuftig tilgang handler om at sikre, at du og din ledelse har en klar forståelse af, hvordan Amazon opererer i dine hovedkategorier i andre dele af verden.  Dette vil også hjælpe dig med at forudsige deres måde at operere på i Norden.

Vi har bemærket, at detailhandlere ofte bagatelliserer truslen fra Amazon ved at tro, at de på en eller anden måde er immune eller kløgtigere end dem. Den største risiko kommer fra at undervurdere Amazons magt og ubarmhjertighed, især hvis den er baseret på en fornemmelse snarere end erfaring.

Men Amazon er ikke stærk på alle områder, og der vil være plads til at eksistere side om side. Det drejer sig i virkeligheden om at identificere sin position og rykke derhen, før det er for sent.

Dash har hjulpet flere detailhandlere / e-tailers med at finde nye positioner og mere pusterum i Amazons økosystem, og vi vil med glæde hjælpe dig på vej.

Tjekliste for detailhandlere/e-tailers, der er bekymrede for Amazon-platformen

Gå til Amazon.de, og søg efter dine bedst sælgende produkter, dine konkurrenter og dine kategorier - Dette vil fortælle dig meget om den kontekst, du snart kommer til at konkurrere i. Besvar derefter disse spørgsmål:
  1. Findes dine produkter der allerede?
  2. Antallet af konkurrenter. Er det højere end i din nuværende kanal
  3. Prissætning - er det lavere end i din nuværende prissætning?

Hvis du har svaret ja en gang eller flere gange, bør du virkelig begynde at forberede dig på at finde måder at konkurrere på, når disse produkter lanceres på de nordiske markeder. Ellers vil Amazon begynde at overtage dine salg.

Bliv ved med at grave dig igennem platformen, og vær opmærksom på de følgende detaljer:
  1. Hvor mange sælgere udbyder de populære produkter i din kategori?
  2. Har de konkurrerende produkter en butik eller brand content på den faktiske produktside?
  3. Kan du se de samme sponsorerede produkter på den første og anden side, når du søger?

Sådan en gennemgang viser dig konkurrencesituationen på platformen. Flere sælgere af et individuelt produkt vil typisk presse prisen ned, og butikker eller et brands produkter afslører, om brandet tager Amazon alvorligt. Et stort antal forskellige aktive reklamer indikerer et hårdt konkurrencepræget miljø.

Så du teksten "PRIME" ved siden af mange produkter, når du foretog søgninger?
  1. Hvis størstedelen af produkterne i din kategori bærer "PRIME"-mærkatet, betyder det, at de nordiske forbrugere også snart vil kunne modtage produktet inden for en eller to dage, når de har bestilt det. Tjek, om dine egne leveringstider er i stand til at matche det.

Dette bliver dit fremtidige konkurrencelandskab. Hvis det adskiller sig væsentligt fra, hvad du oplever i øjeblikket, ville det være fornuftigt at opsøge assistance.

Vi hos Dash hjælper dig gerne med at styre din nuværende position og måske også identificere nogle nye muligheder.

KONTAKT OS