Amazons lancering i Norden
Amazons lanceringen i Norden begynder i Sverige, og det vil finde sted senere i 2020. Denne længe ventede begivenhed finder endelig sted, og derefter bliver nordisk detailhandel aldrig det samme igen.
Hvad betyder det for forbrugeren?
Fra forbrugernes synspunkt betyder det, at de vil få lokal adgang til produktudvalg som aldrig før. Det vil tage flere år, før de nordiske forbrugere bliver tilbudt det samme produktudvalg på 450 millioner produkter, som forbrugerne i Tyskland har adgang til, men Amazon vil overgå det udvalg, som de nuværende aktører kan tilbyde. Et grundlæggende element i Amazons måde at operere på er konkurrencedygtige priser. I de seneste sammenligninger med sine konkurrenter i USA, fremstod Amazon 13% billigere i gennemsnit. Men den største ændring vil være de utrolige leveringskapaciteter, som Amazon tilbyder. Amazon Prime vil højst sandsynligt ikke være tilgængelig i begyndelsen, men selv inden da, vil de tilbyde en fast 2 dages leveringstid på de fleste produkter til rådighed på platformen.
Disse tre elementer vil for evigt ændre kundens adfærd og forventninger.
Noget for alle
Vi har oprettet nogle lister over forudsigelser og handlinger, afhængigt af den aktuelle situation og business case.
Amazons lancering i Norden fra et Consumer Brand-perspektiv
Fra et Consumer Brand-perspektiv bliver ændringen to-delt. Dertil giver lanceringen en god grund til, at de nordiske brands prioriterer at tilslutte sig til platformen.
Amazons lancering i Norden fra et B2B Brand-perspektiv
Amazon for Business er en relativt ny tjeneste, men den har opnået en enorm popularitet på tværs af forskellige brancher og kategorier.
Amazons lancering i Norden fra detailhandlere og e-tailers perspektiv
Der er ingen tvivl om det; Amazon’s lancering i Norden udgør en enorm trussel for alle nordiske detailhandlere og e-tailers.
Amazons lancering i Norden fra et Medie-/Performance agenturs perspektiv
Der er ingen tvivl om, at Amazon lancering i Norden skaber et nyt og attraktivt nyt indtjeningspotentiale for medier og performance agenturer.